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Rapoon Song From The End Of The World

Rapoon - Song From The End Of The World 300x300
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Buried deep beneath the ice lies Armageddon
Locked in a frozen world it waits
There are songs and myths of the coming end
The voices are raised in supplication to gods and nature
A cold wind howls
The ice slowly melts
Without understanding of time
It waits
This is my song from the end of the world.

C’è un mondo alla fine del mondo? Cosa si nasconde al di sotto dei ghiacci? Domande legittime a cui l’uomo prova a dare risposte da un paio di secoli. Non ne esistono, però, né di definite né di definitive. L’esplorazione del sesto continente è in corso. Frequenti gli studi sui c.d. ‘organismi estremofili’. Immancabili anche i rimandi alle sempre floride letterature e mitologie aliene.

Nuove, piuttosto, le connessioni musicali, o la colonna sonora ad hoc. Robin Storey, in arte Rapoon, ha provato a immaginare quale sarebbe il futuro dell’umanità se fosse rilasciato un potente virus dormiente da oltre trentamila anni. L’astratto sonoro è solito porsi oltre lo scientifico o il fantascientifico. Stavolta, invece, è legato a doppio filo a una vicenda di cronaca.

Un équipe di ricercatori francesi ha scoperto come riportare in vita un virus di dimensioni gigantesche, innocuo nei confronti di esseri umani o animali, rinvenuto nel permafrost del Mar Glaciale Artico. Il patogeno appartiene alla famiglia dei Pithovirus, condividendo solo un terzo dei suoi geni con gli organismi attualmente conosciuti e l’11% complessivo con altre entità virologhe.

Appare, dunque, meno remota l’ipotesi che altri virus dormienti possano essere resuscitati dal riscaldamento climatico e dallo scioglimento dei ghiacciai. Secondo i catastrofisti, l’uomo è esposto a un rischio concreto. Altri scienziati appaiono, invece, più cauti. Secondo l’ex membro dei Zoviet France è tempo, tutt’al più, di elevare un canto agli antichi dei, qualche istante prima della fine.

RapoonSong From The End Of The World” (2016) tratteggia un futuro dalle tonalità plumbee e dagli echi arcani. La Glacial Movements di Alessandro Tedeschi, il cui catalogo è sempre più ricco, accoglie con piacere le inquietudini e le evocazioni dell’artista britannico, già collezionate in passato all’interno del gelido album “Time Frost” (2007). L’ambient è ancora a temperatura zero.

Stavolta, però, la chiave di lettura è meno isolazionista e votata a una maggiore sperimentazione. L’oscurità è immanente e appare proporzionata in intensità alla minaccia che incombe sul pianeta intero. Il surrealismo è in note granulari, ideali per ricoprire scenari foschi. La claustrofobia della potenziale apertura di uno o più devastanti vasi di Pandora è così resa con grande maestria.

Rintocchi di campane e fruscii. Un’apertura maestosa. Tensioni sommerse e melodie di pianoforte. We Travelled In Waves ha le sembianze di un enorme locked groove. La continua addizione e sottrazione di suoni s’interrompe al sopraggiungere e al sovrapporsi di una e più voci. Ne deriva un notevole pattern ritmico di parole sussurrate e banchi d’aria.

Misticismo e ipnosi viaggiano di pari passo. La successiva A Listening Ice è una traccia meno d’impatto, ma alquanto invasiva sul piano auricolare. La sua semplice struttura fa perno su pochi e lenti movimenti. Ripetuti quasi fino allo sfinimento e imperturbabili di fronte a droni o qualsiasi altro tintinnio di sorta. Il viaggio tra le ostili terre ultime comincia qui.

L’atmosfera diviene, infatti, nera come la pece con A Sky Beckons Dawn. Una preghiera nel bel mezzo di una nebbia di distorsioni e sghembe dita sul pianoforte. Il canto Call Of Tongues fa breccia nel muro composto da strati di suoni. Soltanto pochi secondi per prendere fiato. A Prophecy Lies Under, con il suo incipit classicheggiante, incute meno timore, ma non c’è tregua per Rapoon.

Un’altra canzone tra voci spezzate e cristalli sonanti. La successiva Call Of Deliverance si trascina stanca, senza particolari sussulti. Il motivo è presto svelato. Nonostante la breve durata, e prima della suite conclusiva, il field recording di An Answer In Ice è il punto più alto di “Song From The End Of The World”. Il sangue si gela. Emergono voci dal profondo. La mente è ormai paralizzata.

I gorgheggi del vento sono impressionanti. Dominano anche in Ancestors Talk In Lands Of Darkness, associati in parallelo a un pugno di accordi di chitarra. Infine, i vortici d’aria e le basse pulsioni di The Sky Dances In Green a spazzare via ogni residuo di speranza. La successione di voci maledette è stemperata da perturbazioni soniche. Eppure la fine è solo nel silenzio.

Buried deep beneath the ice lies Armageddon
Locked in a frozen world it waits
There are songs and myths of the coming end
The voices are raised in supplication to gods and nature
A cold wind howls
The ice slowly melts
Without understanding of time
It waits
This is my song from the end of the world.

There is a world at the end of the world? What lies beneath the ice? Legitimate questions to which man tries to give answers from a couple of centuries. Do not exist correct ones, however, neither defined nor definitive. The exploration of the sixth continent is ongoing. Frequent the studies on so called ‘extremophile organisms’. Also inevitable the references to the ever flourishing literature and alien mythology.

New, anyhow, the musical connections, or the perfect soundtrack. Robin Storey, also known as Rapoon, tried to imagine what would be the future of humanity if it was released a powerful dormant virus from more than thirty thousand years. The abstract sound is usually set beyond the scientific or science fiction. This time, however, is tied hand in glove to a news story.

A team of French researchers has discovered how to resurrect a gigantic virus, harmless for human beings or animals, found in the Arctic Ocean permafrost. The pathogen belongs to the family of Pithovirus, sharing only a third of its genes with the currently known organisms and 11% overall with other virus entities.

It appears, therefore, less far the hypothesis that other dormant viruses can be resurrected by global warming and the melting of glaciers. According to the catastrophic scientists, man is exposed to a real risk. Other ones appear, however, more cautious. According to the former member of Zoviet France is time, at most, to raise a chant to the ancient gods, a few moments before the end.

RapoonSong From The End Of The World” (2016) portrays a future of leaden tones and arcane echoes. Alessandro Tedeschi‘s Glacial Movements, whose catalog becomes always more riche, welcomes with pleasure the anxieties and the evocations of the British artist, already collected in the past icy album “Time Frost” (2007). The ambient temperature is still at zero degrees.

This time, however, the key is less isolationist and voted to more experimentation. The darkness is immanent and appears proportionate in intensity to the threat over the entire planet. Surrealism is in granular notes, ideal for covering dark scenarios. The claustrophobia of the potential opening of one or more devastating Pandora’s boxes is so made with great skill.

Tolling of bells and hiss. Grand opening. submerged tensions and piano melodies. We Travelled On Waves has the appearance of a huge locked groove. The continuous addition and subtraction of sounds is interrupted by the overlapping of one and more voices. Then follows a great rhythmic pattern of whispered words and air benches.

Mysticism and hypnosis go hand in hand. The next A Listening Ice is a less impact track, but somewhat invasive on the earphone front. Its simple structure hinges on a few and slow movements. Repeated almost to exhaustion and imperturbable in the face of drones, or any other kind of tinkling. The journey through the latest hostile lands starts here.

The atmosphere becomes, in fact, black as pitch with A Sky Beckons Dawn. A prayer in the midst of a distortion fog and crooked fingers on the piano. The song Call Of Tongues breaks through the wall consists of stratified sounds. Only a few seconds to catch your breath. A Prophecy Lies Under, with its classical opening, inspires less fear, but there is no respite for Rapoon.

Another song of broken voices and sounding crystals. The next Call Of Deliverance goes on tired, without major upheavals. The reason is revealed. Despite the short duration, and before the final suite, field recording of An Answer On Ice is the highest point of “Song From The End Of The World”. The blood freezes. Voices emerge from the depths. The mind is now paralyzed.

Wind trills are impressive. Dominate even in Ancestors Talk In Lands Of Darkness, associated in parallel to a handful of guitar chords. Finally, the vortex effect and the low impulses of The Sky Dances In Green sweep away any remaining hope. The succession of damned voices is tempered by sonic disruptions. Yet the end is only in silence.