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Timeless Beats /

Gerhard Heinz Escape To Paradise

  • Label / Vinyl Of Austria Group Vienna
  • Catalog / VAG-4
  • Format / Vinyl
  • Released / 08/2016
  • Style / , ,
  • Rating /
    9/101
Gerhard Heinz - Escape To Paradise 300x300
  • ITALIANO
  • ENGLISH VERSION

Non ci sono soltanto grandi sodalizi tra compositori e cineasti. Le cronache rivelano di numerose connessioni, alcune invisibili alle masse, tra artisti di diversa estrazione. Rapporti, più o meno, sinergici o continuati nel tempo. Ciò vale anche a un livello inferiore, per quel cinema di seconda, o addirittura terza, mano. Un potenziale esempio è il legame tra Gerhard Heinz e Hubert Frank.

Sono circa una decina le colonne sonore realizzate dal musicista austriaco per il regista ceco. Il tema erotico il minimo comune denominatore. Immediato, in tal senso, il rimando a un titolo come “Sex Fever” (2014). La prima release della Vinyl Of Austria Group Vienna ha riportato alla luce sonorità disco e funk di alcune decadi fa, invecchiate bene e da ascoltare, finalmente, in vinile.

Escape To ParadiseLa sublabel in orbita Private Records, gestita con tanta passione e curiosità da Janis Nowacki, si è distinta in positivo anche con le successive uscite, cioè “The Pussycat Syndrome” (2015) e “Dreamdancer” (2016), riportando in auge un pungo di note di introvabili pellicole porno softcore. “Escape To Paradise” (2016) è la quarta soundtrack pubblicata durante un fortunato biennio.

“Escape To Paradise” (1984), noto anche come “Locas Vacaciones” o “Flucht Zurück Ins Paradies”, è uno dei tanti erotici a sfondo caraibico, uno scenario assai diffuso tra la fine degli anni Settanta e l’inizio degli anni Ottanta, abbinato a sonorità, ovviamente, dai toni caldi, avvolgenti e sexy. La playmate Natalie Uher la stellina del cast del film diretto da Hubert Frank.

La sceneggiatura è, invece, abbastanza standard. Le vicende sentimentali di una giovane donna sono, per forza di cose, al centro di “Escape To Paradise”. La sua vacanza insulare si rivela presto l’occasione per incontrare diversi uomini. Sfogliare la margherita è, però, un tormento. Denudarsi in spiaggia, e fuggire in barca con l’unico di cui è davvero innamorata, la sua decisione finale.

Le ventuno tracce di Gerhard Heinz incarnano sia il feeling esotico della pellicola che quel mood, avventure sessuali a parte, un po’ romantico. Il lato A prende il via con la dolce Escape To Paradise Theme, un invito vocale a fuggire quanto prima verso paradisi tropicali. Uno spot esotico. Sintetizzatori e tastiere sono i protagonisti della colonna sonora, in linea con i dettami dell’epoca.

Un dettaglio macroscopico ravvisabile sia nelle movimentate Car Chase e Car Chase II che nella struggente Beach Dreams. In Opening Sequence è, invece, destrutturato il tema principale, ridotto all’osso, con l’aggiunta di basso e batteria. All’intermezzo misterioso segue, poi, quello languido di Tropical Nights. Più in ombra Yacht Sex. Il pianoforte e gli archi ammorbidiscono Casino.

Anche Caribbean Jet Flight riprende il tema principale, con inserti differenti. Computer Hacking la vera scheggia impazzita. Un breve divertissement elettronico, in odor di “Computer World” (1981), per solleticare l’orecchio dell’ascoltatore. In buona sostanza, erano gli anni dell’apogeo Kraftwerk, oltre che dell’italo. E, come da copione, il lato B riparte proprio da sonorità del genere.

Se Strip Girls ne è il prototipo, Bandits continua sulla medesima falsariga, con maggiore energia. Il ritmo si mantiene costante in Limbo Strip Party. Nonostante le percussioni in background, Sundown In Paradise e Sundown In Paradise II impongono una doppia pausa nostalgica, tra linee di sintetizzatori e accordi di chitarra. Tensioni improvvise in Sex Vibes, un interludio notturno.

L’atmosfera torna subito rilassata con Island Girls. Sfuggenti sia Heart Beats, un altro esperimento elettronico, che la nenia da carillon Cabal. La conclusione della soundtrack è affidata alla versione nuda e cruda di Escape To Paradise (Instrumental), piacevole da riascoltare, e all’Outro, dominato dal flauto, coincidente con il momento clou della pellicola, un attimo prima dei titoli di coda.

There are not only big partnerships between composers and filmmakers. The chronicles reveal lots of connections, some invisible to the masses, between artists from different backgrounds. Relations, more or less, synergistic or continued in time. This also is relevant to a lower level, for the film of the second, or even third hand. One potential example is the link between Gerhard Heinz and Hubert Frank.

About a dozen the soundtracks realized by the Austrian musician for the Czech director. The erotic theme the lowest common denominator. Immediate, in this regard, the reference to a title like “Sex Fever” (2014). The first release of the Vinyl Of Austria Group Vienna reported to light disco and funk sounds of some decades ago, aged well and to listen to, finally, on vinyl.

Escape To ParadiseThe sublabel of Private Records, managed with passion and curiosity by Janis Nowacki, stood out in a positive manner even with subsequent releases, “The Pussycat Syndrome” (2015) and “Dreamdancer” (2016), bringing back a fist of unobtainable softcore porn films. “Escape To Paradise” (2016) is the fourth soundtrack published during a lucky two years.

“Escape To Paradise” (1984), also known as “Locas Vacaciones” or “Flucht Zurück Ins Paradies”, is one of many erotic movie with a Caribbean background, one very common scene in the late seventies and early eighties, combined with sounds, of course, warm, enveloping and sexy. Playmate Natalie Uher the star inside the cast of the film directed by Hubert Frank.

The script, however, is fairly standard. The sentimental stories of a young woman are, inevitably, at the center of “Escape To Paradise”. Her island vacation soon proved an opportunity to meet other men. Browse the daisy is, however, a torment. Strip naked on the beach, and escape by boat with the one of which she is truly in love, her final decision.

The twenty-one tracks by Gerhard Heinz embody both the exotic feeling of the movie and that mood, sexual adventures aside, a bit romantic. Side A kicks off with the sweet Escape To Paradise Theme, a voice call to flee without delay to tropical paradises. An exotic spot. Synthesizers and keyboards are the protagonists of the soundtrack, in line with the dictates of the time.

A macroscopic detail you can see in the bustling Car Chase and Car Chase II as in poignant Beach Dreams. In Opening Sequence is, instead, deconstructed the main theme, reduce to the bone, with the addition of bass and drums. After the mysterious interlude follows, then, that languid of Tropical Nights. Yacht Sex is more in shadow. The piano and strings soften Casino.

Even Caribbean Jet Flight resumes the main theme, with different inserts. Computer Hacking the real loose cannon. A short electronic divertissement, in the scent of “Computer World” (1981), to tickle the listener’s ear. In essence, these were the years of the Kraftwerk apogee, without forgetting the italo impact. And, as expected, side B starts right from sound like that.

If Girls Strip is the prototype, Bandits continue on the same line, with greater energy. The pace is constant in Limbo Strip Party. Despite the drums in the background, Sundown In Paradise and Sundown In Paradise II impose a double nostalgic pause between lines of synthesizers and guitar chords. Sudden tensions in Sex Vibes, a nocturnal interlude.

The atmosphere turns relaxed with Island Girls. Both elusive Heart Beats, another electronic experiment, and the lullaby music box from Cabal. The conclusion of the soundtrack is entrusted to the unvarnished version of Escape To Paradise (Instrumental), pleasant to listen again, and an Outro, dominated by the flute, which coincides with the highlight of the film, just before the end credits.