New York
Chicago
Detroit
Den Haag
Greatest Pills /

The Other People Place Lifestyles Of The Laptop Café

  • Label / Warp Records
  • Catalog / WARPCD90
  • Format / CD
  • Released / 09/2001
  • Style / ,
  • Rating /
    10/101
The Other People Place - Lifestyles Of The Laptop Café 300x300
  • ITALIANO
  • ENGLISH VERSION

This was a dimensional waves transmission.

Ricercare il proprio sé stesso. Inseguire continue emozioni. Sopravvivere all’interno di una società sempre più globale. E disconnettersi dalla gelida tecnologia per meno di un’ora di puro amore, anche analogico. Una manciata di consigli disseminati tra le spigolose pieghe di un album ormai leggendario firmato dal più introverso artista della Detroit più electro, James Stinson.

Un superuomo, un genio, un visionario fuoriuscito dal mare magnum drexciyano e, in questo caso, alle prese con la ‘tempesta’ perfetta. “Lifestyles Of The Laptop Café” (2001) è la meno destabilizzante, o la più rilassante. E, soprattutto, la prima in ordine cronologico, anche se da ricollocare come terza nel suo personale catalogo finale composto di sette indimenticabili atti.

Una mini-discografia più o meno slegata dalla proficua collaborazione con il solito Gerald Donald, attraversata da caldi battiti e pulsioni fredde, con codici in note suscettibili di reinterpretazioni e misteri tout court ancora da svelare. In primis, il curioso monicker The Other People Place, cioè un vero e proprio non-luogo geografico da associare a una o più entità altrettanto astratte.

Forse una sorta di spazio dimensionale. O un rifugio dalla mondanità. Di sicuro, un’evasione al naturale. Nitido, infatti, l’indizio in copertina, una splendida testimonianza della creatività dello studio grafico The Designers Republic. Tronchi di alberi in lontananza, rami con foglie sfocate e un Powerbook Apple di colore nero collocato nel bel mezzo di un prato dai lunghi fili d’erba.

Il verde rilassa la vista, specie se affaticata da ore trascorse di fronte uno schermo che, in questo caso, ha al centro la significativa immagine di un televisore appoggiato su un pavimento. Come un sistema a scatole cinesi. L’apparecchio proietta la scritta bianca The Other People Place su fondo rosso. È il risultato di una realtà probabilmente doppia. Un laptop e la vita l’aria aperta.

Il disaccordo è palese: ciò che è portata di un click non potrà mai essere ciò che la natura offre all’uomo. Quindici anni dopo, in ragione di apparecchiature complesse e di nuove forme di comunicazione, appare profetico l’invito di James Stinson a staccare la spina del proprio televisore. L’alternativa è scegliere di vivere al massimo ogni singolo giorno su questo pianeta. In armonia.

L’amore come concept ultimo di “Lifestyles Of The Laptop Café”. Otto tracce dal ritmo lento, di cui sei con inserti vocali, intrise di quella confusa materia da cui non prendere mai le distanze. Non a caso, la tracklist è un susseguirsi di titoli in odor di rossetto. L’opener è Eye Contact, marchiata da indecisioni, sospiri e uno spoken word che apre possibili scenari futuri. Digitali e vibranti.

What do we have here? Wow! Somethings happening to my transmitters, starting to overload, sitting here in this café drinking my latte. Somethings happening to me. What do I see on the other side of the room? My my, uhm, that’s what, my, she’s gorgeous. So let me slide over, transmission, communication sent.

Un colpo di fulmine. Sguardi che s’incrociano tra i tavolini. Un probabile messaggio di testo inviato da un telefono all’altro. E l’estetica techno coniugata ad atmosfere downtempo. Un canovaccio elettronico riproposto in piccolo nella placida It’s Your Love ed espanso al massimo in Moonlight Rendezvous, esecuzione strumentale dalla rara e romantica bellezza, per un ideale ascolto di coppia.

La nenia di You Said You Want Me e la grinta di Let Me Be Me. Da una parte un susseguirsi di citazioni, dai Kraftwerk ai Depeche Mode, e dall’altra il trademark della Motor City. Tracce in contrasto come diversi i modi di reagire al rifiuto di una donna. Rivangare il passato o affermare a pieno il voler essere sé stessi. Una scelta che si risolve, però, con il successivo verso in loop.

I’m a fugitive in the moonlight just running from your love.

L’ennesimo sample robotico e al chiaro di Luna. Netto il richiamo non solo musicale, in termini di bassi profondi e oscillazioni dei sintetizzatori, a un precedente brano. Running From Love è un non celato riferimento allo sfuggire un sentimento tanto prezioso quanto complicato, specie se non corrisposto. L’uomo moderno, cresciuto senza direzione, si è ormai trincerato dietro una tastiera.

Oltre l’incapacità di comunicare, echi di trascorsi Drexciya nella sofisticata Lifestyles Of The Casual, una canzone probabilmente concepita durante le registrazioni per l’altro capolavoro, “Neptune’s Lair” (1999), pubblicato su Tresor. Il calore degli accordi. Architetture sonore solide. Un tocco inconfondibile. E nessuna differenza è pronta a interporsi tra casualità e causalità.

Relax your mind, slowly unwind, catch some rays of the sunshine.

Infine Sunrays, il chill out da carillon già tramandato ai posteri. Semplicemente sublime. Ogni tensione residua scende a zero. La felicità raggiunge il massimo. È l’ultimo mantra androgino da prendere alla lettera, perché tutto può succedere. “Lifestyles Of The Laptop Café” fu rilasciato dalla Warp Records il 3 settembre 2001. Lo stesso giorno di un anno dopo moriva James Stinson.

This was a dimensional waves transmission.

Search for the right oneself. Pursuing continuous emotions. Surviving in an increasingly global society. And disconnect from freezing technology for less than an hour of pure love, even analog. A handful of tips sprinkled between the angular folds of a legendary album signed by the most introverted Detroit electro artist, James Stinson.

A superman, a genius, a visionary escaped from drexciyan vast sea and, in this case, dealing with the perfect ‘storm’. “Lifestyles Of The Laptop Café” (2001) is the least disruptive, or the most relaxing. And, above all, the first in chronological order, although by relocating as a third in his final catalog which consists of seven unforgettable acts.

A mini-albums more or less unrelated to the fruitful cooperation with the usual Gerald Donald, crossed by hot beats and cold impulses, with codes in notes susceptible to interpretations and outright mysteries yet to be revealed. First, the curious moniker The Other People Place, that is a real non-geographical place to associate with one or more equally abstract entities.

Perhaps a kind of dimensional space. Or a refuge from the mundane. Certainly, an escape to nature. Clear, in fact, the clue on the cover, a stunning testament to the creativity of the graphic studio The Designers Republic. Trunks of trees in the distance, blurred branches with leaves and a black Apple Powerbook placed in the middle of a meadow with long blades of grass.

The green relaxes the eye, especially if fatigued by hours spent in front of a screen that, in this case, has in the center the significant image of a television lying on a floor. Like a Chinese box system. The device projects the white writing The Other People Place on a red background. It is probably the result of a double reality. A laptop and the life outdoor.

The disagreement is clear: what is be a click away can never be what nature offers to man. Fifteen years later, because of complex equipments and new forms of communication, it appears prophetic James Stinson’s invitation to unplug your TV. The alternative is to choose to live at maximum every single day on this planet. In harmony.

Love as the ultimate concept of “Lifestyles Of The Laptop Café”. Eight tracks with a slow rhythm, including six with voice inserts, imbued with that confused matter from which never distance. Not surprisingly, the tracklist is a succession of titles in the scent of lipstick. The opener is Eye Contact, marked by indecision, sighs and a spoken word opening possible future scenarios. Digital and vibrant.

What do we have here? Wow! Somethings happening to my transmitters, starting to overload, sitting here in this café drinking my latte. Somethings happening to me. What do I see on the other side of the room? My my, uhm, that’s what, my, she’s gorgeous. So let me slide over, transmission, communication sent.

Love at first sight. Looks that cross each other at the tables. A probable text message sent from phone to phone. And techno aesthetic conjugated to downtempo atmospheres. An electronic canvas repeated in the small for the placid It’s Your Love and expanded at maximum in Moonlight Rendezvous, an instrumental performance by the rare and romantic beauty, ideal for a couple listening.

The dirge You Said You Want Me and the grit of Let Me Be Me. On the one hand a series of quotes from Kraftwerk and Depeche Mode, and the other the trademark of the Motor City. Contrasting tracks as different ways of reacting to the refusal of a woman. Bring up the past or affirm full wanting to be themselves. A choice that is resolved, however, with the next verse in loop.

I’m a fugitive in the moonlight just running from your love.

Yet another robotic sample and in the moonlight. Definite not only the musical call, in terms of deep bass and synthesizers oscillations, to a previous track. Running From Love is an undisguised reference to those who escape such a precious and complicated feeling, especially when unrequited. Modern man, grew up without direction, it is now entrenched behind a keyboard.

Besides the inability to communicate, you can find echoes of past Drexciya in sophisticated Lifestyles Of The Casual, a song probably conceived during the recording for another masterpiece, “Neptune’s Lair” (1999), published on Tresor. The heat of the chords. Solid sound architectures. An unmistakable touch. And no difference is ready to mediate between randomness and causality.

Relax your mind, slowly unwind, catch some rays of the sunshine.

Finally Sunrays, the carillon chill out already handed down to posterity. Simply sublime. Each tension residual falls to zero. Happiness reaches its maximum. It is the latest androgyne mantra to be taken literally, because anything can happen. “Lifestyles Of The Laptop Café” was released by Warp Records on September 3, 2001. On the same day a year later died James Stinson.